Thomas-bulan-berglund

Thomas “Bulan” Berglund gör sin sista säsong i Luleå

Thomas Berglund har lämnat besked: Årets säsong kommer att bli hans sista i Luleå Hockey. Hur framtiden kommer att se ut vill han inte berätta riktigt än, men en sak är säker.

– Jag kommer inte träna Skellefteå, säger han till Norrbottens-Kuriren.

Det var under måndagen som Luleå Hockey gick ut officiellt och berättade att veteranen Thomas “Bulan” Berglund slutar i klubben efter årets säsong. Det blir alltså Berglunds nionde och sista säsong som tränare. 

Han har vunnit SM-guld som spelare med klubben och även ett SM-guld med Luleå Hockey som tränare säsongen 2024/2025.

Vilken utmaning som väntar efter denna säsong är den stora frågan, och så här säger Bulan själv.

– Jag har ingen aning vad som händer. Tanken är ju att fortsätta med hockey men vi får se exakt vad det blir. Jag kommer iallafall inte att träna Skellefteå, det kan jag säga direkt.

Anledningen till att Luleå Hockey redan nu går ut med att Berglund lämnar efter säsongen är för att både han och klubben vill stöka undan spekulationer som kan uppstå om tränarens framtid.

– Det här har varit vår plan hela tiden. Luleå Hockey ska ha tid att göra det de vill göra och både mitto ch klubbens önskemål var att vi snabbt går ut med den här informationen så vi sedan kan fokusera på hockeyn och det sportsliga. Vi gör på samma sätt som Roger Rönnberg gjorde när han lämnade Frölunda, säger Thomas.

I intervjun med Norrbottens-Kuriren ställs frågan om det känns vemodigt att lämna efter alla dessa år i samma klubb.

– Redan när jag skrev på kontraktet för detta år så hade jag bestämt mig för att sluta. Det känns bra med 9 år och att få in nytt blod kan vara bra för klubben. Om det blir vemodigt det får vi se, men just nu känns det roligt att se vart vi hamnar den här säsongen. Vi har ett slagkraftigt lag, säger Bulan.

- Dela artikel på sociala medier -

Läs också