Det står nu klart att den finska landslagsmålvakten Lassi Lehtinen, 26 år, är klar för HV71. Lehtinen som alltså lämnar Modo efter uttåget ur SHL. Och det var mot just HV71 som Modo åkte ut ur SHL. Den finska målvakten har bland annat vunnit ett JVM-guld och även blivit finsk mästare under sin karriär. De senaste två säsongerna har han spenderat i Modo. Kontraktet han nu skriver på med HV71 sträcker sig över två säsonger.
På sin hemsida presenterar HV71 sitt nyförvärv och general manager säger så här om värvningen: “En av de bästa målvakterna i SHL under förra säsongen och kommer bli en tillgång för oss”. Lehtinen själv säger att han ser fram emot att ansluta till laget. Och att HV71 har ett spännande lagbygge på gång. Det här betyder också att HV71 har tre målvakter i laget plus en utlånad till Oskarshamn. Vi kan alltså gissa att någon kommer att få lämna innan nästa säsong. Vi kommer att återkomma när det står klart vem.
Tuffa säsonger för HV71
Jönköpingslagets senaste säsonger har inte varit speciellt roliga. Säsongen 23-24 läcker man som ett såll och släpper in 175 mål under säsongen. Och säsongen 24-25 är man i botten igen och hamnar i kval mot Modo för att klara sig kvar i SHL. Nu står det klart att klubben spelar i SHL även nästa säsong. Men nog behöver mycket ändras för att HV71 ska kunna ge sina supportrar glädje i form av både spelet på isen och placeringen i tabellen. Kan Lassi Lehtinen och de andra nyförvärven vara förändringen laget behöver? Vi får väl se. Även inför förra säsongen tänkte man att det kunde bli bättre med de nya spelarna man fick in. Men vi vet alla hur det gick. Något mer fundamentalt behöver nog ändras för att HV71 ska höra till ett av de bättre lagen i SHL igen.











