Detroit red wings

Första målet i NHL för Sandin Pellikka

Axel Sandin Pellikka har gjort sitt första mål i NHL. Målet hjälpte Detroit Red Wings till en 2-1 seger mot Tampa Bay Lightning.

– Bästa känslan i världen att få göra sitt första mål i NHL. Att sedan höra musiken dåna och fansen jubla är underbart, sa Pellikka i en intervju med FanDuel Sports Network efter matchen.

Detroit började säsongen med en förlust och därefter har de fyra raka vinster. Experter i Nordamerika har hyllat Axel Sandin Pellikka och specifikt för hans mogna backspel.

– Otroligt kul, jag är väldigt glad för honom. Det är ett nytt steg för anpassningen till NHL, sa Axel och syftade på hans coach Todd McLellans förtroende för han.

Fick spela boxplay, powerplay och 3 mot 3

I matchen mot Tampa Bay fick Pellikka mycket istid både i boxplay och i powerplay. Han fick dessutom spela 3 mot 3 i förlängningen.

Målet som Axel gjorde skedde efter 13 minuter i den första perioden när han sköt från blålinjen där pucken sedan tog en studs och gick in i mål.

– Allt går så fort i NHL och det gäller att vara på sin vakt hela tiden. Det var dock väldigt kul att få erfarenhet av att spela tre mot tre i NHL.

När det var tre minuter kvar av matchen kvitterade Tampa Bay när J.J. Moser gjorde mål framspelad av Victor Hedman. I förlängningen avgjorde sedan Larkin när han fick ett friläge.

- Dela artikel på sociala medier -

Läs också